Bogovi tradicije koju plešemo – Orishas deo I


Kroz ljudsku istoriju broj bogova u koje verujemo se smanjivao…. Od praistorije, kada se verovalo da svaka neobjašnjiva pojava ima posebnog uzročnika,  preko religija stare Grčke i Rima, pa do današnjih religiija koje opisuju jednog  Boga. Savremeni čovek je uspeo da smanji i taj broj na nulu, jer danas u svetu ima veliki broj ljudi koji ne veruju u boga – ateisti. Na nasoj salsa sceni put je upravo drugačiji. Kada ulazimo u celu priču i dođemo na prvi čas salse svi smo ateisti. U suštini i ne znamo da u korenu našeg plesa leži religija starija od naše, ali i religija za koju se veruje da ima oko 100000000 vernika širom sveta.orishas
Kako vreme odmiče i upoznajemo se sa svetom salse, polako počinjemo da saznajemo za tamo neke Orisha. Naravno, nas uglavnom interesuje plesni aspekt, pa često zanemarimo suštinu. Ovde ću pokušti na što kraći način da opišem što više.
Orishe su bogovi Yoruba religije. Ova religija proističe iz srca Afrike, deo teritorije jugo-zapadne Nigerije, Benina, Togoa i Gane, koja je poznata kao zemlja Yorube (Yorubaland). Kako je dolazilo do porobljavanja Afrike, i za to vreme legalne trgovine ljudima, robovi koji su bili razmeštani širom sveta, nosili su sa sobom i deo svoje tradicije. U sudaru sa novom kulturom, ali i lokalnim razlikama porekla robova, došlo je do evolucije (kako ovo zvuči 🙂 ) Yoruba religije u nekoliko pravaca, koji imaju danas i drugačije nazive u zavisnosti od regije sveta u kojoj su se razvijali. Na „našoj Kubi“, ovaj pravac se zove Santeria ili Regla Lucumi. U početku, Yoruba je imala po nekim procenama preko 600 Orisha (bogova). Danas je taj broj sveden na dvadesetak, a u sudaru sa hrišćanstvom ove „glavne“ Orishe često su poprimale osobine svetaca katoličke crkve. Jako bitna razlika, u odnosu na hrišćanstvo, da u Yoruba religiji nema oštre razlike između dobrog i zlog (Boga i Đavola), tako da svaki Orisha ima pozitivne i negativne osobine. Svaki Orisha ima svoj broj, dan, boju… Svaki ima svoju karakterietičnu muziku i plesne korake koji se uče na brojnim seminarima, festivalima i organizacijama koje se bave promocijom afro-kubanske kulture. Jako često naše omiljene timbe bivaju posvećene upravo ovim bogovima.
Najpopularnije Orishe na sceni koja prati kubansku tradiciju su:

  • Elegguá – boje: crvena i crna; brojevi: 3 i 21; dan u nedelji: ponedeljak. Jedan od najmoćnih Orisha, gospodar puteva i raskrsnica, glasnik svih ostalih bogova. Njegove čini se ne mogu razbiti, i prilikom svakog obreda mora se prineti žrtva njemu. Predstavlja se u vidu mladog dečaka, sklon šalama i raznim trikovima. Gospodar magije, može da predvidi budućnost.
  • Orúnmila ili Orula – boje: zelena i žuta; broj: 16; dan u nedelji: svi dani u nedelji su pod njegovim uticajem. Orisha koji je mentor najvišim sveštenicima ove religije. On je bog znanja. Ne dozvoljava ženama da postanu Babalawo, Ifa sveštenik. U ovoj religiji jedino Babalawo može izvesti ceremoniju venčanja.
  • Obatalá – boje: bela; broj: 8; dan u nedelji: četvrtak. Najstariji od svih Orisha. Dobio je zadatak da stvori zemlju od boga neba Olodumare. Vladar belog, zaštitnik doktora i advokata, bog planina i brda. Smatra se bogom mira i čistoće, ne konzumira alkohol. Otac sve dece  na zemlji, tvorac je ljudskog bića i svega na zemlji. Vladar je svih delova ljudskog tela, a pre svega ima uticaj na glavu , misli i ljudski život.
  • Changó – boje: crvena i bela; broj: 4 i 6; dan u nedelji: petak i svaki četvrti u mesecu. Jedan od najpopularnijih Orisha. Bog rata i plesa. Menjao je veštinu predviđanja budućnosti  za veštinu plesa. Vladar bata tambores. Kazanova među Orishama. Gospodar vatre, munja i gromova.  Bog muškosti. Obožava crveno vino.
  • Yemayá – boje: plava i bela; broj: 7; dan u nedelji: subota. Smatraju je najvećom od svih Orisha, izvorom života, velikom majkom. Vlada okeanima i samim tim smatra se zaštitinicom mornara i ribara. Takođe, smatra se da vlada ženama i kontroliše trudnoće. Omiljeno voće lubenica.
  • Oyá – boje: kestenasat i bela, često i sve sem crne ; broj: 9; dan u nedelji: sreda.  Kontroliše uragane i tornada. Pod njenim uticajem su munje, zemljotresi i ostali vidovi prirodnih katastrofa. Smatra se zaštitnicom zagrobnog života. Boginja promena i haosa koji tada nastaje. Predstavlja reinkaraciju predaka. Takođe je simbol nasilnog i plahovitog karaktera. Širom otvorene oči i vrisak su njen zaštitni znak.
  • Oshún – boje:  žuta; broj: 5; dan u nedelji: subota. Ona je boginja reka. Zaštitnica ljubavi, materinstva i braka, ali i umetnosti i sitnih zdovoljstava. Ona je uvek nasmejana, ali u suštini jako tužna i nesrećna. Teško se ljut,i ali kada dođe do toga postaje jedna od najopasnijih bogova. Svojim lukavstvom izmamila je Ogguna iz šume. Pored Changoa, smatra se ljubavnicom svih ostalih Orisha, sa izuzetkom Obatale i Eleggua (koji se po nekim zapisima smatra njenim sinom). Jedna od najpopularnijih Orisha, ali i najgrešnijih.
  • Oggún – boje: zelena i crna; broj: 7; dan u nedelji: utorak i sreda. Pravi ratnik. Moćni snažni Orisha, živi u šumi, poznat po svojoj mačeti. Uživa u rumu i cigarama. Zaštitnik policajaca, farmera i hirurga. Vlada svim metalima, zaštitnik šuma. Oženjen je sa Oya, koja ga vara sa (pogodite) Changoom. Iz tog razloga njih dvojica nisu u dobrim odnosima i nikada se ne nalaze u istoj prostoriji. U hrišćanstvu može se uporediti sa Sv. Petrom.
  • Ochosi – boje: plava i amber (između žute i narandžaste); broj: 3 i 7; dan u nedelji: petak. Vešti lovac, jedan od Orisha ratnika. Njegovo oružje su luk i strela. Zaštitnik je pravde i on je neko ko isporučuje brzo pravdu žrtvama. Živi u kući Obatale, i pod njegovim blagoslovom lovi. Njegova oprema je  3 strele, 3 lovacka psa, ogledalo , jelenov rog, ribarska kuka i skalper, zbog čega je i zaštitnik svih koji prolaze kroz operacije. Zaštitnik je svih divljih životinja i pasa. Eleggua, Oggun, Osun i Ochosi predstavljaju Orisha ratnike. Smatra se da Eleggua, Oggun i Ochosi vode čoveka kroz život. Eleggua otvara put, Oggun čisti prepreke na putu, a Ochosi pomaže da čovek ostvari svoje snove na što lakši način. Obožava dobre cigare.
  • Babalú-Ayé – Boje: braon,  zemljane boje i ljubičasta; broj: 7 i 17; dan u nedelji: sreda. Orisha koji ima moć da donese bolest, ali i da isceli. Njegovo telo je prikriveno slamom, kako se ne bi videli ožiljci od velikih boginja. Predstavlja simbol života i smrti. Zaštitnik bolesnih i bolnica. Zaštitni znak 2 psa, par štaka i trouglasto drveno zvono. Postoje različita verovanja o njegovoj vezi sa ostalim Orishama. Po jednoj je sin Yemaye. Po drugoj, on je sin Nana Buruku. U mitologiji se može naći podatak da je on rođeni sin Nana Buruku, koja ga je napustila i pustila da umre. Yemaya ga je pronašla i čuvala dok nije ozdravio, zatim ga je uzela pod svoju zaštitu i naučila mnogim tajnama.
  • Aggayú sola – Boje: dominira tamno crvena; broj: 9. Aggayu je bog vulkana, obala reka i pustinja. Zaštitnik putnika, vozača, avijatičara. Često ga nalazimo kao čamdžiju koji pomaže ljudima da pređu sa jede na drugu obalu reke. Ima dvostruku sekiru (oštrice na oba kraja štapa).  Uči nas da budemo snažni, stabilni i prisebni kroz život, i pomaže nam da nedaće lakše prebrodimo.

Ovo su neke najosnovnije stvari o najpopularnijim Orishama u Santeriji. Uz napomenu da sam prilikom istraživanja nailazio na različite stvari, a istina je valjda tu negde u sredini. Ukoliko imate nešto da dodate ili ispravite otvoren sam za saradnju :). Nadam se da sam za sve ljubitelje mitologije otvorio nova vrata jedne velike avanture. A uskoro pričamo o legendama…

Ovaj unos je objavljen pod Nekategorizovano. Zabeležite stalnu vezu.

3 reagovanja na Bogovi tradicije koju plešemo – Orishas deo I

  1. Povratni ping: Da nam živi, živi rad | Ritmos Del Mundo- Beograd i Salsa

  2. Povratni ping: Legende – Orishas deo III | Ritmos Del Mundo- Beograd i Salsa

  3. Povratni ping: Najomiljeniji Orisha na ovim prostorima – Orishas deo II | Ritmos Del Mundo- Beograd i Salsa

Postavi komentar